Új év jön, új adóév jön – vele pedig egy csomó változás. Ezekből választottuk ki a leglényegesebbeket.

Magyar cégek százezreit érinti, hogy a két viszonylag újnak tekinthető adózási forma, a kata és kiva szabályai változnak. 

A kiva, azaz a kisvállalati adót eddig azok választhatták, akik maximum 1 milliárd forintos árbevétellel és mérlegfőösszeggel rendelkeztek. Sok cég kap zöld kivás jelzés januártól, ugyanis a limit 3 milliárd forintra emelkedik. Vagyis a korábbinál nagyobb prosperáló vállalkozások is választhatják. Fontos, hogy a másik plafon is változik, eddig ugyanis a 3 milliárd feletti árbevételű cégek nem kivázhattak. Januártól megtehetik, ugyanis a korlát 6 milliárd forintra emelkedik. Mindezzel jóval több cég választhatja ezt az egyébként kedvező adónemet. Klein-Szedlár Rita, a konyveloiroda.hu, azaz a Klein Consulting Könyvelőiroda Kft. vezetője azt mondta:

“fontos, hogy bár a kiva egyszerűsített adóforma, azért számos szabályt figyelembe kell venni. Arra a kérdésre, hogy érdemes-e a kivára váltani, arról áttérni másik adózásra, csak azt követően lehet, hogy teljes körű átvilágítás történt, azaz nem csak az adott cég adózását, hanem az üzletmenetet, a múltbéli, jövőbeli tervezett bevételeket is át kell tekinteni.”

A kiva esetében tehát limitváltozások léptek életbe, a kisadózók tételes adójánál, a katanál is életbe lép egy plafon. Mégpedig az, ha egy katás vállalkozó egy-egy cégtől származó éves bevétele meghaladja a 3 millió forintot, akkor az ezt meghaladó összeg 40 százalékkal adózik. Ez jelentős szigorítás a kata esetében, mivel eddig – azaz 2020 végéig – a teljes bevétel 12 millió forint feletti részére vonatkozott a 40 százalékos extra terhelés. Az érintett katásoknak ezt mindenképpen figyelembe kell venni. 

Szintén jövő évi változás, hogy az online kasszával rendelkező cégeknek, jellemzően kereskedőknek, szolgáltatóknak, kisboltosoknak, fodrászoknak – és még sorolhatnánk -, januártól kötelezően biztosítaniuk kell az elektronikus fizetés lehetőségét. Több 10 ezer vállalkozásnak kell lépnie. Telepíthetnek sima bankkártyaterminált vagy más elektronikus megoldást, de ennek a cikknek nem ez a témája. Sokkal inkább az, hogy az elektronikus fizetés a könyvelést és a teljes üzletmenetet érinti, így az szóban forgó cégeknek is érdemes rendet tenniük az könyvelést, adózást, a komplett cég működtetését érintő adminisztrációt.