A személyi jövedelemadó – szja bevallás készítése sokak számára valóságos tortúrát jelent. Minden év februárjában kezdetét veszi a szenvedés, a többség beássa magát a papírok közé, és kétségbeesve próbál csökkenteni az adóalapján, különösen, ha a múlt év jól sikerült. Nos, jó hír, hogy a NAV első ízben 2018-ra vonatkozóan az egyéni vállalkozóknak is elkészíti az adóbevallási tervezetet a nyilvántartásaiban rendelkezésre álló adatok alapján.

Szja bevallás 2018: mire érdemes figyelni

Az első dolog, amire nagyon fontos odafigyelni: ez csupán tervezet, és még nem maga a bevallás! Ellenőrizni kell, mivel a NAV nem minden jövedelemről kap év közben adatot. Ezt mindenkinek ki kell egészíteni a NAV nyilvántartásában nem szereplő adatokkal.

A NAV által készített adóbevallási tervezetet kötelező ellenőrizni!

A 2018-as évben szerzett összes jövedelemről a kifizetőknek 2019.01.31-ig kötelező igazolást kiállítani, és azt eljuttatni Önhöz (M30-as igazolás), ha azt év közben „Adatlap” elnevezésű nyomtatványon nem tették meg.

Kérem gondolja át, milyen jövedelmei keletkeztek 2018-as évben?

–        bérjövedelem

–        megbízási díj

–        tiszteletdíj

–        szociális ellátások (nem mindegyiket kell bevallani)

–        önálló jövedelmek igazolásai vagy bevétel- és költségszámlák (pld. ingatlan bérbeadás, őstermelői tevékenység, adószámos magánszemélyként szerzett jövedelmek)

–        egyéni vállalkozásból származó jövedelem

–        ingatlan eladás jövedelmét igazoló szerződések

–        ingó vagyontárgy értékesítéséből származó adóköteles jövedelem

–        tőzsdei és értékpapír jövedelmek

–        külföldi jövedelmek

–        fizetővendéglátásból származó jövedelem

–        stb.

A felsorolás nem teljes, inkább csak gondolatébresztő.

Ne felejtkezzen meg az szja bevallásban érvényesíthető kedvezményekről sem

Milyen adókedvezményekre lesz jogosult 2018 évben?

Szja bevallásában vegye figyelembe, hogy jogosult lehet adókedvezményre!

–        első házasok kedvezménye

–        családi adókedvezmény

–        személyi kedvezmény

–        önkéntes pénztárak kedvezményeinek igazolása

–        stb.

Kérjük, hogy ellenőrizze, hogy a kedvezményekről megkapta-e az igazolásokat 2019.02.15-ig.

Amennyiben nem, igyekezzen mielőbb beszerzni őket, hogy az szja bevallásában érvényesíteni tudja.

Kérjük, gondolja át, hogy szeretne-e idén a 2×1% Személyi Jövedelemadó felajánlásáról rendelkezni?

Az egyik 1% az alábbi listában található egyház vagy állami alap lehet, bővebben erről itt olvashat.

A másik felajánlható 1% az alábbi linken található civil szervezetek valamelyike, bővebben erről itt olvashat.

Új határidők

A szja bevallás terén fontos változás az idén a határidők módosulása. 2019-től az egyéni vállalkozókra irányadó bevallási és befizetési határidő február 25-éről május 20-ára módosul. 2019-től a személyi jövedelemadó bevallás határideje minden adózó számára május 20-a lesz. A határidőkről bővebben ebben a blogcikkünkben olvashat.

Amennyiben kérdése van, keresse irodánkat. Segítséget nyújtunk szja bevallás készítésében, illetve a NAV adóbevallás-tervezet beadásában akkor is, ha Ön nem könyvelési ügyfelünk!